Rahanpesulaki

Rahanpesulaki muuttui – Näin hoidat lain velvoitteet

2 min luku | 20.6.2023

Rahanpesulaki uudistui maaliskuussa ja sen velvoitteet astuvat voimaan vuoden 2024 maaliskuussa. Muutos velvoittaa esimerkiksi tilitoimistoa seuraamaan asiakkaiden tietoja sekä mm. pakotelistoja ja jäädyttämispäätöksiä ajantasaisesti. Käytännössä tällaista seurantaa on mahdotonta toteuttaa ilman automaatiota ja Netvisor KYC tarjoaa siihen ratkaisun.

Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä uudistuu ja sitä myötä asiakkaan tuntemisvelvollisuus laajenee ensi vuonna. Tämä tarkoittaa, että tilitoimistolla ja muilla lain tarkoittamilla ilmoitusvelvollisilla pitää olla tehokkaat toimintaperiaatteet, menettelytavat ja sisäinen valvonta varmistaakseen, että he noudattavat lain asettamia velvoitteita.

Lakimuutos tuo myös viranomaiselle entistä laajemmat valtuudet suorittaa valvontaa ja tarkastuksia pakotteiden noudattamisesta. Rahanpesulain vaatimusten noudattamatta jättämisestä voi jatkossa tulla siis vakavia seuraamuksia. Siksi nyt on viimeinen hetki tehdä tarvittavat muutokset oman yrityksen toimintaan ja ottaa askel kohti vastuullisempaa liiketoimintaa.

Pakotteet ja jäädyttämispäätökset tiukkaan seurantaan

Venäjän viime vuonna käynnistämän sodan vuoksi henkilö- ja yhteisöpakotteita sekä jäädyttämispäätöksiä on tällä hetkellä mittava lista ja ne päivittyvät tiheään.

Uusi lain tuoma velvoite edellyttää tilitoimistoilta toimia, joiden avulla on mahdollista havaita ja estää pakotesääntelyn ja jäädyttämispäätösten vastainen toiminta. Tiheään päivittyviä pakotelistoja täytyy pystyä vertaamaan asiakastietoihin säännöllisesti.

Vuoden siirtymäaika kannattaa käyttää sopivien toimintatapojen laadintaan ja parhaiden mahdollisten työkalujen etsintään

Jos pakoteseurantaa ei ole vielä tehty systemaattisesti, tarkoittaa lakimuutos merkittävää lisätyötä. Ilman oikeanlaista järjestelmää, täytyy ilmoitusvelvollisen tehdä tarkistuskierros käsin; hakea pakotelistojen tiedot ja verrata jokaisen asiakkaansa tietoja näitä listoja vastaan vähintään viikottain. Vuoden siirtymäaika kannattaa siis käyttää teille sopivien toimintatapojen laadintaan ja parhaiden mahdollisten työkalujen etsintään.

On tärkeää huomioida, että myös tilitoimiston oma liiketoiminta voi asiakkaan kautta välillisesti joutua pakotesääntelyn tai jäädyttämispäätösten kohteeksi, joten siksikin on tärkeää pitää nämä tiedot ajan tasalla. Käytännössä tätä seurantaa on mahdotonta toteuttaa lain määräämällä tasolla ilman sitä varten suunniteltua palvelua.

Miten varautua lakimuutokseen?

Netvisor KYC on KYC (Know Your Client) -prosessiin erikoistunut palvelu, jonka avulla uuden asiakkaan tietojen pyytäminen ja tarkistaminen onnistuu kätevästi. Lisäksi ohjelmisto hoitaa henkilö- ja yhteisöpakotteiden tarkistamisen puolestasi automaattisesti.

Järjestelmä ilmoittaa, jos tiedoista löytyy vastaavuuksia. Tilitoimiston ei siis tarvitse käyttää aikaa tai huolehtia siitä, ovatko KYC-tiedot varmasti ajan tasalla. Netvisor KYC valvoo kaikkia kotimaisia ja kansainvälisiä listoja ja ilmoittaa muutoksista automaattisesti.

Netvisor KYC:n kanssa voit olla varma, että tilitoimistosi toiminta täyttää kaikki rahanpesulain vaatimukset

Netvisor KYC:ssä on myös valmiit lomakkeet, joilla tiedot pyydetään asiakkaalta. Kun asiakas on täyttänyt lomakkeen, ilmoittaa järjestelmä, jos tiedoissa on jotain epäilyttävää, joka täytyy tarkistaa. Jos asiakkaan vastaus viipyy, muistuttaa ohjelmisto automaatttisesti, mikä sekin säästää aikaa tilitoimistossa.

Netvisor KYC on markkinoiden kokonaisvaltaisin KYC-ratkaisu. Sen kanssa voit olla varma, että tilitoimistosi toiminta täyttää kaikki rahanpesulain vaatimukset. Automatisoitu prosessi helpottaa sekä yrityksen että asiakkaan arkea. Järjestelmän lisäksi tukenasi ovat aina myös alan asiantuntijat. Et jää koskaan yksin, vaan me olemme aina tukena ja apuna.

Haluatko ymmärtää lisää rahanpesulain keskeisimmistä velvoitteista ja KYC-prosessin perusasioista? Lataa maksuton KYC-oppaamme.

Ani Rumpu

Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.